کلیسای جامع بارسلونا،کلیسای Saint Eulalia

 

کلیسای جامع بارسلونا،کلیسای Saint Eulalia

قرن ها قبل و در دوران استیلای روم بر اروپا، سربازان رومی که به خدا و مسیح اعتقادی نداشته و با این باورهای مذهبی نیز شدیدا برخورد می کردند دختر باکره ای را در بشکه ی مملو از چاقو و اشیا برنده کرده و آن را در تپه های بارسلونا در سرازیری رها کردند تا به فجیع ترین شکل ممکن کشته شود و این دختر در ۱۳ سالگی به بهشت وارد شد و امروزه به یادبود وارد شدن این دختر باکره در ۱۳ سالگی به بهشت ۱۳ غاز سفید در کلیسای بارسلونا در حیاط این کلیسا نگهداری می شود که خود از جاذبه های توریستی این شهر محسوب می شود و اغلب توریست ها بدون اینکه فلسفه ی وجودی این غاز و دلیل ۱۳ تایی بودن تعداد این غازها را بدانند آن را دیده و عکس تهیه کرده و رد می شوند ولی بهتر است شما همه ی مسائل را بدانید تا بازدیدی که دارید توام با آگاهی قبلی باشد و لذت فراوان تر ببرید.

 

کلیسای جامع بارسلونا،کلیسای Saint Eulalia

 

کلیسای جامع بارسلونا،کلیسای Saint Eulalia

زمانی که در مورد آثار باستانی و تاریخی کشوری مثل اسپانیا و شهری همانند بارسلون صحبت می کنیم بی شک بحث خواسته یا ناخواسته با مذهب و مسیحیت گره می خورد چرا که اغلب آثار تاریخی به جا مانده در این کشور و در این شهر یا کلیسا بوده و یا به نحوی با کلیسا و مذهب و مسیحیت در ارتباط است. این اثر باستانی که در این تاپیک در مورد آن صحبت می کنیم در متون توریستی و در محاورات لیدرها به نام کلیسای بارسلونا شناخته و نامیده می شود ولی اسم اصلی و محلی آن کلیسای جامع صلیب مقدس یا کلیسای Saint Eulalia می باشد. این کلیسا که به خیابان توریستی شهر یعنی راملا و میدان قانوگذاری شهر یا همان میدان سَنت جامه یا Plaça Saint Jaume نزدیک نیز می باشد مقر اصلی استقرار اسقف اعظم بارسلونا می باشد.
به دلیل شباهت ظاهری که این کلیسا با کلسیای بزرگ دیگری در بارسلونا موسوم به ساگرادا فامیلیا، در برخی موارد افراد با مواجعه با این کلیسا که از عظمت قابل توجهی برخوردار است آن را با کلیسای ساگرادا فامیلیا اشتباه می گیرند و توجه داشته باشید که ساگرادا فامیلیا هم از نظر شهرت و هم از نظر وسعت از این کلیسا بزرگ تر است و این در حالی است که این کلیسا نیز از نظر قدمت و معماری و شهرت از کلیساهای بسیار معروف بارسلوناست.
در سمت محراب این کلیسا صلیبی بزرگ قرار دارد که گفته می شود قدمت آن به دوران جنگ Lepanto یعنی سال ۱۵۷۱ بر می گردد. در صحن این کلیسا تعداد ۱۳ غاز سفید نگهداری می شود تا به امروزیان یادآوری شود که Eulalia وقتی که تنها ۱۳ سال داشت وارد بهشت شده است. این کلیسا در سال های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ مورد مرمت و بازسازی اساسی قرار گرفت.
در هر فصل از سال که به این مکان سر بزنید این منطقه مملو از توریست است و شاید انبوه بودن توریست ها در این منطقه از نزدیکی این کلیسا به خیابان راملا و میدان سَنت جامه یا Plaça Sant Jaume باشد. لازم به ذکر است که خیابان منتهی به این کلیسا فضای بسیار باز و گسترده ای است و به همین خاطر نیز عموما نمایشگاه های متعددی در این فضا برگزار می شود و لازم به ذکر است که در همین خیابان انبوهی از فروشگاه های لباس و ساعت و غیره از برندهای مختلف را خواهید دید که مناسب برای خرید می باشند.
خیابان های اطراف این کلیسا و خصوصا گذرگاهی موسوم به گذرگاه monsignor reynold و در انتهای این گذرگاه، کوچه ی malden گذرگاه و کوچه ی بسیار تنگ و باریکی است که بافت سنتی آن از دوران باستان حفظ شده است و دیواره ها و سر در بناها مملو از مجسمه های قدیمی بوده و ارزش ساعت ها بازدید و گشت و گذار را دارد. در این کوچه ها نوازنده های محلی موسیقی های گوشنوازی می نوازند و به دلیل باریک بودن کوچه و ارتفاع زیادی که ساختمان های مجاور دارند صدا تقویت شده و دلنشین تر نیز می شود.
برای بازدید از درون کلیسا نه تنها باید بلیط تهیه کنید بلکه باید مدت طولانی را نیز در صف بمانید تا نوبت ورود شما برسد. لازم به یادآوری است که برای بازدید از کلیساها و دیگر مراکز مذهبی در بارسلونا لباس مناسب به تن داشته باشید.