پارلمان یونان این هفته به تصویب قانون 4686/2020 رأی داد که در میان سایر تغییرات ، سرمایه گذار را قادر می سازد تا بطور کامل از طریق باز کردن یک حساب بانکی یونان ، کل مبلغ مورد معامله را مستقیماً از خارج پرداخت کند.
از نظر فنی ، سرمایه گذاران ویزای طلایی در کشور همیشه مجاز به پرداخت ملک از طریق نقل و انتقال مستقیم از حساب های بانکی خارجی بوده اند ، اما در عمل ، پرداخت از خارج به این معنی است که یا خریدار یا فروشنده مجبورند خطرات پرداخت مربوط به معامله را بپذیرند:
Panos Rozakis
مدیر عامل اداره اقامت یونان توضیح می دهد : "فروشنده می تواند قبل از ورود برگه های خرید ، املاک خود را امضا کند . در این صورت فروشنده خطر را به عهده می گیرد." "از طرف دیگر ، خریدار می تواند با پرداخت مبلغ ملک قبل از امضای آن به نام خود ، این خطر را به عهده بگیرد . در هر صورت ، کسی مجبور بود ریسک هایی را انجام دهد که ما آن را غیر ضروری می دانیم و این ناشی از فنی بودن است.

با این حال ، با داشتن حساب بانکی یونان ، خریدار می تواند چک صندوقدار را از بانک یونان خود بدست آورد ، که می تواند در طی معاملات همانطور که توسط یک دفتر اسناد رسمی شاهد آن بود ، به فروشنده تحویل دهد. به عبارت دیگر ، یک معامله "زنده" که در آن پول و دارایی به طور هم زمان انتقال پیدا میکند .
از آنجا که هیچ یک از طرفین معامله نمی خواستند چنین ریسکی را بر عهده بگیرند ، معمولاً راه حل عملی برای متقاضی باز کردن حساب بانکی یونان قبل از معامله بوده است ، تا امکان استفاده از چک صندوقدار را فراهم کند.

یک راه حل این مشکل برای فروشنده وجود دارد که یک بند فسخ در قرارداد را درج کند ، با بیان اینکه اگر پول خریدار در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده به حساب فروشنده وارد نشده بود ، می توان فروش را باطل اعلام کرد. . این راه حل اما تاکنون عملی نبوده است زیرا فروشندگان نمی توانند چنین بندهای فسخ را در قراردادهای خود درج کنند.
دلیل این امر این بود که مقامات مهاجرت یونان تنها می توانند اقامت متقاضیانی انجام دهند که درخواست سرمایه گذاری بر اساس املاک قبلاً خریداری و پرداخت شده به طور کامل انجام شده باشد را تأیید کنند ، که برای آن قرارداد خرید و فروش با بند فسخ به عنوان اثبات کافی تلقی می شود. از این گذشته ، ممکن است پس از آنکه "سرمایه گذار" اجازه اقامت خود را دریافت کرده بود ، معامله ملک باطل اعلام شود و به متقاضیان اجازه دهد ویزاهای طلایی را دریافت کنند بدون اینکه واقعاً با سرمایه گذاری خود اقدام کنند.
روزاکیس می گوید: "با اصلاحات قانونی این هفته ، ما می توانیم بندهایی را در آن قرار دهیم که در صورت عدم ورود پول ، توافق نامه باطل می شود. این امر ما را قادر می سازد قبل از رسیدن پول ، ملك را به خریدار منتقل كنیم ، در عین حال ما را از خطر محافظت می كند. "

 

پارلمان یونان