اقامت اروپا

 

دستیابی به موقعیت‌های شغلی بهتر، رفاه بیشتر در زندگی، استفاده از آب و هوای مطلوب، خدمات درمانی و اجتماعی مناسب و در نتیجه برخورداری از یک زندگی شادتر از دلایل مهاجرات افراد به کشور استرالیا می‌باشد. در این بخش برخی از دلایل و عللی که سبب شده ایرانیان کشور استرالیا را که از مهاجر خیزترین کشورها محسوب می‌شود را به عنوان مقصدی برای مهاجرات انتخاب کنند، را بررسی کنیم.

 

شرایط اقتصادی مناسب در استرالیا

 اطمینان از آینده شغلی و شرایط اقتصادی بهتر از مهمترین دلایل مهاجرت هر فردی می‌باشد. با توجه به رشد اقتصادی استرالیا در 20 سال گذشته و به خاطر استفاده از برنامه‌های هدفمند و حساب شده برای رشد اقتصادی کشور، طبق آمار به دست آمده سالانه بیشتر از 100 هزار نفر به استرالیا مهاجرت می‌کنند. یکی از امکانات این کشور جذب نیروی متخصص از میان مهاجرین می‌باشد، بنابراین افراد متخصص که تخصصی را برای ارائه کردن دارند به راحتی می‌توانند شرایط زندگی خود را با مهاجرت به استرالیا تغییر داده و در کشوری با شرایط اقتصادی بهتر زندگی کنند. طبق آخرین آمار به دست آمده بیشتر از 6500 نفر از کارآفرینان و سرمایه گذاران در یک سال گذشته به استرالیا مهاجرت کرده‌اند.

 

سطح استاندارهای زندگی در استرالیا

 با توجه به این که افزایش نرخ تورم هر سال حداکثر 3 درصد می‌باشد می‌توان بالا بودن سطح استانداردهای زندگی در استرالیا را بررسی کرد. بیشتر شهرهای بزرگ استرالیا از جمله ملبورن و سیدنی از نظر سطح زندگی در رده بهترین شهرهای دنیا قرار دارند. شاد زیستن مربوط به آن دسته از انسان‌هایی می‌باشد که زندگی بی دغدغه‌ای را می‌گذرانند، پس با در نظر گرفتن آمار و اخباری که نشان می‌دهد شهروندان استرالیایی بسیار شاد و خوشگذران هستند، می‌توانیم به راحتی میزان رفاه زندگی در استرالیا را تصور کنیم. برگذاری جشن‌های متعدد، رفتن به سواحل و مراتع برای هر چه بهتر گذراندن روزهای تعطیل آخر هفته و ایام تعطیل، همه نشان دهنده آمار تفریح و اوقات فراغت در میان ساکنین این کشور می‌باشد.

 

آزادی انتخاب پوشش در استرالیا

در استرالیا هیچ قانونی وجود ندارد که مانع از انتخاب نوع پوشش مورد علاقه شما باشد. شاید همین تنوع پوشش باشد که استرالیا را به یک جامعه گوناگون تبدیل کرده است. البته بیشتر ساکنین کشور استرالیا ترجیح می‌دهند که از لباس‎های راحت و غیر رسمی استفاده کنند اما شهروندانی هم هستند که به دلایل فرهنگی و یا مذهبی نوع پوشش سنتی را برای خود در نظر می‌گیرند. آزادی در انتخاب نوع پوشش دلیل بر این نمی‌شود که برای اماکن عمومی و دولتی هیچ ضابطه و قاعده‌ای وجود نداشته باشد بلکه برعکس، باشگاه‌های ورزشی، موسسات دولتی و ... هرکدام برای خود یک سری قوانین تعریف شده‌ای را در نظر گرفته‌اند که می‌بایست رعایت شود. بهتر است برای زندگی در چنین کشوری ذهنیت خود را در مورد قضاوت افراد از روی پوشش آن‌ها را تغییر دهیم و در نظر بگیریم که افراد را به راحتی از روی نوع پوشش آن‌ها مورد سنجش و قضاوت قرار ندهیم.
شرایط و عوامل مساعد مانند امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بالاتر و مسکن بهترمی تواند از مهمترین دلایل مهاجرت باشد. موارد زیر می تواند از مهمترین دلایل مهاجرت به استرالیا باشد:


•    نرخ تورم سالیانه حداکثر 2 تا 3 درصد
•    بالا بودن استانداردهای زندگی در استرالیا
•    داشتن متنوع ترین جمعیت دنیا، به طوری که ساکنان آن از 200 ملیت مختلف تشکیل شده اند. (25٪ جمعیت استرالیا در کشورهای دیگر به دنیا آمده اند و بیش از 4 میلیون نفر در این کشور به زبان غیرانگلیسی صحبت میی کنند.)
•     از نظر سطح تکنولوژی مقام سوم را در جهان دارد.
•    دارای رکورد رشد اقتصادی پی در پی و منظم 3/3 در صد از سال 1992 است.
•    به علت داشتن برنامه های حساب شده و هدفمند در جهت رشد اقتصادی و اجتماعی هر ساله بیش از یکصد هزار نفراز سراسر دنیا به این کشور مهاجرت می کنند.
•    در سال گذشته بیش از 6500 نفر سرمایه گذار و کارآفرین به این کشور مهاجرت کردند.
•    در دنیای امروز(آی سی تی) موتور محرکه اقتصاد کشورهای جهان محسوب می شود. استرالیا با 2500 شرکت و 236000 متخصص دارای اعتبار مهمی در این رشته در جهان است.

 

معملاً مهاجرت‌های بین‌المللی منجر به کسب مهارت و آموزش می‌شود. مزایای مهاجرت برای کشورهایی مثل استرالیا که نرخ تولد در آن پایین است به وضوح مشهود است
هم اکنون از جمعیت 22 میلیونی استرالیا، حدود 40٪ در خارج از این کشور به دنیا آمده اند که بیشترین شمار این مهاجرین از ساکنین نیوزلند و انگلیس می باشند. در سالهای اخیر، بیشتر مهاجرتها به استرالیا، از کشورهایی آسیایی صورت گرفته است.
حدود 30 هزار مهاجر ایرانی در این کشور زندگی می کنند. استرالیا یک کشور جالب و چند ملیتی است و گوناگونی فرهنگی را تشویق می نماید و هر ساله جشنواره های مختلف مهاجران در این کشور برگزار می شود .امروزهه جشن بادبادکهای چینی و جشن عید نوروز در استرالیا شناخته شده است .
مهمترین شهر این کشور سیدنی با 5/4 میلیون جمعیت یک شهر بندری، زنده و بسیار فعال است، دومین شهر مهم استرالیا ملبورن با حدود 4.07 میلیون جمعیت شهری فرهنگی است و تا به حال چندین المپیک در این دو شهرر برگزار شده است و سواحل زیبا و توریستی این جزیره زیستگاه بسیاری از جانوران و گیاهان بومی است که در هیچ کجای دیگر در دنیا یافت نمی شوند..
استرالیا دانشگاههای ممتاز بسیاری دارد مانند دانشگاه سیدنی ، ملبورن و غیره. این کشور در رده بندی شاخصهای مورد ارزیابی شامل هزینه زندگی ارزان، امنیت اقتصادی و شغلی، بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ وو تفریحات سالم، رفاه اجتماعی و آب و هوا و غیره جزء بهترین ها است.  شهر ملبورن استرالیا، در سال 2012 مقام بهترین شهر دنیا را برای زندگی بر اساس ۵ معیار ثبات، خدمات بهداشتی و درمان، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و پرورش و ساختارهای زیربنایی کسب کرد. همان طور كه آمارها نشان می دهد، در سال های اخیر، شهر ملبورن جزء یکی از 3 شهر برتر دنیا برای زندگی بوده است که بسیار قابل تامل است.
استرالیا کشوری مهاجر پذیر است. رسیدگی سریع به امور مهاجران، وجود بازار کار مناسب، تسهیلات اعطایی از قبیل بیمه خدمات درمانی رایگان(Medicare) ، بیمه بیکاری و تحصیلات رایگان تا مقطع دیپلم از جمله آنها میی باشد، بعلاوه انتخاب مهاجران از عموم متقاضیان و نه فقط تحصیل کرده های دانشگاهی، این کشور را به تنها کشور مهاجر پذیر با شرایط بسیار ایده آل تبدیل کرده است. در حال حاضر افرادی که دارای مدرک فنی و حرفه ای با سابقه کار  و مهارت کافی می توانند متقاضی مهاجرت به استرالیا باشند، بخشی از این مشاغل شامل: نجاری، مکانیکی، انواع رشته های برق، نقاشی ماشین، ابزار ساز، لوله کش، نصاب لوله گاز، ماشین کار(تراشکار)، و کاشی کاری و غیره است. لازم به ذکر است که از میان گروهای مهندسین این مشاغل در اولویت قرار دارند: مهندسی عمران، معدن ، شیمی، نفت، مکانیک، برق وغیره. لازم به ذکر است که فاکتور سن،‌ سابقه کار مرتبط و‌ دانش زبان انگلیسی در این روند موثر است.