تاریخ:20 اگوست 2020

نخست وزیریونان کیوریاکوس میتسوتاکیس در مصاحبه ای با سی ان ان با کریستین امان پور عصر چهارشنبه ، از ترکیه خواست "تحریکات" را متوقف کند.

میتسوتاکیس اظهار داشت: "پیام من به ترکیه بسیار ساده است: تحریکات را متوقف کنید و اجازه دهید گفتگوی همسایگان متمدن را شروع کنیم."

وی افزود: "آنچه ما خیلی به صراحت به ترکیه گفتیم این است که باید مانند همسایگان متمدن بنشینیم و بحث و گفتگو کنیم." و اگر مسئله بین این دو حل نشود ، "پس ما همیشه می توانیم آن را به دادگاه بین المللی ببریم."

نخست وزیر تاکید کرد که یونان "نمی تواند تحمل فعالیتیک جانبه توسط ترکیه را داشته باشد" ، که EEZیونان را با ارسال نه تنها یک کشتی اکتشاف بلکه تعداد قابل توجهی از کشتی های نظامی به منطقه به چالش می کشد. یونان هرگز در درجه اول تنش را تشدید نکرده است. "

وی گفت ، ترکیه به گونه ای رفتار می کند که با قوانین بین المللی مطابقت نداشته باشد ، به ویژه در مورد یکی از اعضای ناتو. "اگر ترکیه این مناطق را مورد اختلاف قرار دهد و ما آنها را جزئی از EEZیونانی بدانیم ، آنها باید با ما بنشینند و در مورد آن بحث کنند. اینهمان چیزی است که ما همیشه پیشنهاد کرده ایم. آنچه ما نمی توانیم بپذیریمیک امر ناشایست در نتیجه تحریکات ترکیه است. "

میتسوتاکیس در ادامه گفت ، این مسئله یونانی - ترکی نبوده است. "من فکر نمی کنم این اختلاف بین دو همسایه باشد. من فکر می کنم اینیک چالش برای اروپا است ، اینیک چالش برای جهان است. "

میتسوتاکیس همچنین گفت: کشور همسایه باید بداند که اگر مسیریک جانبه خود را ادامه دهد ، به روابط خود با اتحادیه اروپا آسیب می زند و عواقب آن به همراه خواهد داشت.

نخست وزیریونان همچنین به توافق اخیر با مصر برای مشخص شدن مناطق انحصاری اقتصادی اشاره کرد و گفت "این می تواند به عنوان یک طرح" برای سایر توافق نامه های منطقه باشد

وی درمورد مقاله نیویورک تایمز که ادعا می کند گارد ساحلییونان مهاجران را در دریا رها کرده است ، از وی سؤال کرد که گفت یونان قربانییک کارزار اطلاعاتی بوده است. وی خاطرنشان کرد: این بخشی از تلاش های ترکیه برای "تسلیح کردن مسئله مهاجرت" است ، همانطور که اروپا در مرزهایEvros بین دو کشور مشاهده کرد. این همچنین به گارد ساحلییونان توهین می کند ، که ده ها هزار نفر در دریا و جزایریونان نجات داده است و مهاجران زیادی را در آنجا به همراه داشته است.ما یک استراتژی جامع مهاجرت و پناهندگی داریم که در فرض آن نیاز به حفاظت از مرزهای زمینی و دریایی ما است. "

منبع خبری:www.greekcitytime.com

 پیام نخست وزیریونان به ترکیه در CNN درمورد - "توقف تحریکات"